Mark Lewis in gesprek met Jelle Bouwhuis

28 november 2007

20.00 uur

Voertaal Engels

Reserveren aanbevolen via tessa@smba.nl

In het kader 'Rosa Barba - They Shine' geeft de Brits-Canadese filmmaker Mark Lewis een presentatie van zijn werk in Stedelijk Museum Bureau Amsterdam. Lewis maakt filminstallaties en is redacteur van Afterall. Tijdens deze avond gaat Lewis in gesprek met curator Jelle Bouwhuis. Daarbij vertoont hij verschillende van zijn filmwerken. Ook zijn artikel Is Modernity our Antiquity?, dat een van de leidraden vormde voor Documenta 12, komt aan de orde.

Lewis laat zich in zijn werk beïnvloeden door de structuralistische film uit de jaren ’60. Filmmakers als Hollis Frampton experimenteerden met de vorm van film en richten zich meer op de cinematografie dan op de narratieve structuur. Ook Lewis onderzoekt in zijn filminstallaties het medium. Hij filmt met beheerste camerabewegingen en met veel aandacht voor de esthetiek van het beeld, zoals landschappen en modernistische architectuur. Meer nog dan dergelijke prachtige decors trekken de camerabewegingen de aandacht. Met uitgekiende kadrering en pan, tilt en zoom verheft hij, net als de structuralistische filmers, de techniek tot thema. Deze precisie wordt benadrukt doordat Lewis gebruik maakt van professionele acteurs, een filmcrew en moderne montagemogelijkheden. Het uiteindelijke resultaat doet niet alleen een beroep op de kijkervaring van de beschouwer maar intrigeert ook door de beelden, de verstilling en de verwachtingen die dit alles oproept.

Lewis’ films, zoals Spadina (2006) en Rear Projection – Molly (2007), laten zich in hun benadering van het modernisme vergelijken met het werk van Rosa Barba. Ook bij Barba spelen modernistische architecturale objecten een hoofdrol terwijl het landschappelijke decor daarbij niet minder belangrijk is. Beiden leggen de nadruk op het cinematografische proces en filmen op 35 mm. Maar waar Barba in haar installaties schokkerige projecties met behulp van filmprojectoren prefereert, zet Lewis zijn werk integraal om naar DVD- en HD-formaat en geeft het een hedendaags digitaal aura.

Mark Lewis (1958), van oorsprong fotograaf, maakt sinds de jaren ’90 films. Samen met Charles Esche richtte hij in 1998 Afterall Journal op, een onderzoeks- en publicatieorganisatie gericht op hedendaagse kunst. Zijn werk was onlangs te zien in een solotentoonstelling in BFI Southbank in Londen en momenteel nog in de collectiepresentatie van het MuHKA, Antwerpen. Een deel van Lewis' film Rush Hour, Morning and Evening, Cheapside werd gebruikt als trailer van Documenta 12.