Presentaties van Anna Dasovic en Robert Dulmers in SMBA en Castrum Peregrini

Datum: zondag 31 mei 2015
Voertaal: Engels
Entree: gratis
Reserveringen: via mail@smba.nl

14:00 uur performance-lezing Anna Dasovic in Castrum Peregrini, Herengracht 401
15:00 uur presentatie van Robert Dulmers in SMBA, Rozenstraat 59

Stedelijk Museum Bureau Amsterdam en Castrum Peregrini organiseren een gezamenlijk evenement op 31 mei om een brug te slaan tussen hun tentoonstellingen “Resolution 827”en “exclude/include. Alternate Histories” die allebei gaan over traumatische en onderdrukte geschiedenissen. Kunstenaar Anna Dasovic, die aan beide tentoonstelling meedoet, presenteert haar performance-lezing Before the Fall there was no Fall in Castrum Peregrini. Journalist en schrijver Robert Dulmers geeft een presentatie over zijn recente publicaties over de val van Srebrenica in SMBA. Dr. Erna Rijsdijk zal vanuit haar positie reageren op beide presentaties. Hierna gaan allen met elkaar in een gesprek dat wordt geleid door Lars Ebert (Castrum Peregrini) en Joram Kraaijeveld (SMBA).





Anna Dasovic richt zich in haar onderzoek op de wreedheden die hebben plaatsgevonden in Srebrenica. In haar performance-lezing gaat ze in niet geopenbaarde en gewiste foto’s die ze heeft weten te verkrijgen uit de archieven van het Ministerie van Defensie in Nederland en het Joegoslaviëtribunaal in Den Haag. Andere beelden van de gebeurtenissen in Srebrenica zijn de afgelopen twintig jaar op dwangmatige wijze opnieuw en opnieuw getoond in de Nederlandse samenleving en in de rest van de westerse wereld. De performance zet vraagtekens bij de manier waarop het Westen spreekt over de bloedbaden als een traumatische gebeurtenis uit het verleden. Door bepaalde gebaren te herhalen, en door de historische en esthetische vorm van de erasure toe te passen, roept Dasovic een beeld op waarmee het inherent onmogelijk is om de gebeurtenissen in Srebrenica te representeren.

Robert Dulmers was een verslaggever tijdens de Joegoslaviëoorlog vanuit onder meer Zagreb, Osijek, Split en Sarajevo. Hij heeft verscheidene artikelen geschreven waaronder stukken over de rol van de Nederlandse regering met betrekking tot de val van Srebrenica in het Nederlandse wekelijks opinietijdschrift De Groene Amsterdammer. In 2001 werd zijn boek Zwart gepubliceerd waarin hij ingaat op zijn traumatische ervaringen als journalist in oorlogsgebied. Dulmers deed ook verslag tijdens het vijf jaar durende proces tegen Radovan Karadžic die terecht stond voor genocide en misdaden tegen de menselijkheid bij het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag.

----------------------------------------------

Anna Dasovic (1982) voltooide haar BA fotografie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) in 2010 en rondt dit jaar haar MA aan ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten Arnhem af. In haar op onderzoek gebaseerde werk analyseert Dasovi? hoe herinneringen geproduceerd worden door middel van visuele elementen. Ze werkt met onderwerpen die voortkomen uit een persoonlijke betrokkenheid en richt zich met name op de dialectische constellaties die visuele sporen met zich meedragen. Haar werk is onder andere tentoongesteld in het Van Abbemuseum in Eindhoven en het Museum of Yugoslav History in Belgrado. In 2015 was Dasovic artist in residence bij Centre for Contemporary arts in Celje, Slovenië. Eerdere residencies waar zij aan deelnam zijn onder meer CasaTresPatios en Residencia en la Tierra in Colombia. Anna Dasovi? woont en werkt in Amsterdam.

Robert Dulmers (1965) studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam. Tussen 1981-1982 werkte hij als freelancer voor de Nederlandse publieke omroep VPRO. Hij werkte als journalist voor De Groene Amsterdammer en Vrij Nederland en als correspondent voor Radio 1. Dulmers is bekend van zijn jaren als verslaggever in voormalig Joegoslavië tijdens de Joegoslavië oorlogen. Dulmers heeft verscheidene boeken over zijn ervaringen in Joegoslavië gebied geschreven.

Erna Rijsdijk is universitair docent bij de Nederlandse Defensie Academie. Ze studeerde internationale politiek aan de Universiteit van Amsterdam, Freie Universität Berlin en op de University of Newcastle (UK). In 2012 promoveerde ze met het proefschrift Lost in Srebrenica: Responsibility and Subjectivity in the Reconstructions of a Failed Peacekeeping Mission bij de Rechtenfaculteit van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Ze doet momenteel onderzoek op het gebied van ethiek, internationale politiek, image warfare, en gender & security.

-------------------------------

Before the Fall there was no Fall is (mede) mogelijk gemaakt door het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst).