Antonis Pittas - hold on

smba-newsletter-144.pdf (286 Kb)

27 november 2015 t/m 10 januari 2016

Opening: vrijdag 27 november, 17.00 uur
met een openingswoord door Katerina Gregos
(tevens opening Amsterdam Art Weekend)

De solotentoonstelling van Antonis Pittas speelt met de verschillende betekenissen van de uitdrukking ‘hold on’: van het verzoek om even te wachten, een aanmoediging om een moeilijke situatie uit te zitten, tot een uitnodiging om iets met beide handen vast te houden. De installatie van Pittas combineert deze betekenissen om ze vrijelijk te associëren met de situatie in de tentoonstellingsruimte, met allerlei kunsthistorische bronnen en met beelden uit het in nood verkerende Europese politieke landschap. Op deze manier creëert Pittas een speelveld waarin al deze verschillende elementen opnieuw onderdeel van het publieke geheugen zijn, in wat zich het best laat uitleggen als een performatieve installatie.

Tamara Kuselman zal als afsluiting van de tentoonstelling op de laatste dag met een performance reageren op de installatie van Pittas.







Naast marmeren klemborden die verschillende collecties geprinte afbeeldingen bijeen brengen en messing wandplanken die speels door de ruimte zweven, zal Pittas de ruimte vullen met vier grote nepleren objecten. Deze sculpturale objecten nemen de hand van de kunstenaar als model, hetzij vergroot met factor twaalf en gepresenteerd in de kleuren rood, blauw, geel en wit. De grote handen verenigen sculptuur en poef. Ze zijn een uitnodiging om plaats te nemen, en tegelijkertijd benadrukken ze de enorme symbolische waarde van handen. Pittas’ objecten zijn alledaags maar vervaardigd in een materiaal dat veel is gebruikt voor monumenten in de publieke ruimte en omringt is door een aura van grandeur. De werken combineren een eminente monumentaliteit met een subtiele vergankelijkheid. Voor de voltooiing van het werk zijn bezoekers nodig omdat zij de ruimte activeren. Door neer te strijken op een van de sculpturale handen, door de marmeren klemborden op te pakken en door te bladeren door de collectie van afbeeldingen van handen, kan de bezoeker de ruimte naar eigen inzicht gebruiken.

Pittas’ installatie is geïnspireerd op modernistisch ruimtelijk ontwerp van de avant-garde van de vroege twintigste eeuw en borduurt voort op zijn onderzoek naar recente politieke slogans en teksten. In plaats van het creëren van visionaire projecten zoals de modernistische Russische avant-garde of zichzelf verzoenen met bepaalde politieke opvattingen of partijen, analyseert Pittas de esthetiek van het visuele materiaal in een poging bloot te leggen wat het betekent voor iets om publiek te zijn. Van de handen van Angela Merkel tot protest graffiti op pleinen van steden, van de ontwerpen van Herbert Bayer tot E-flux aankondigingen, allen zijn in een tactiele representatie aan te raken in de tentoonstelling.

______________________________________

Performance door Tamara Kuselman
10 januari 2016

Op de laatste dag van de tentoonstelling zal Tamara Kuselman haar performance Free Fall presenteren die ze heeft ontwikkeld als reactie op Pittas’ installatie. Performers Oneka Phon Schrader en Louis Vanhaverbeke zullen de ruimte onderzoeken en de installatie activeren. In plaats van een stevige grip met beide handen, suggereert Kuselman om los te laten, te vallen en een bepaalde gewichtsloosheid te ervaren.

______________________________________

Bij 'Antonis Pittas – hold' on verschijnt een SMBA Nieuwsbrief met daarin introductie door Joram Kraaijeveld (assistent-curator SMBA) en een essay door onafhankelijk curator Galit Eilat. Deze nieuwsbrief is tweetalig (Nederlands/Engels) en gratis verkrijgbaar tijdens de tentoonstelling en als PDF-document op deze website.

______________________________________

Antonis Pittas is geboren in Athene, Griekenland, en hij woont en werkt in Amsterdam. Pittas creëert vooral contextgevoelige ruimtelijke installaties die zijn geïnspireerd door architectuur, kunsthistorische referenties, performatieve aspecten van installatiekunst, en sociale dynamiek. Recente tentoonstellingen zijn onder andere: The Shock of Victory, Centre for Contemporary Arts, Glasgow, 2015; Between the Pessimism of the Intellect and the Optimism of the Will, 5th Thessaloniki Biennale of Contemporary Art, 2015; montage, solotentoonstelling bij Annet Gelink Gallery, Amsterdam, 2014; Performing Silence, solotentoonstelling bij De Nederlandsche Bank, 2013, Amsterdam; AGORA, 4th Athens Biennale, 2013; Once upon a time… The Collection Now, Van Abbemuseum, Eindhoven, 2013; Retroactive, solotentoonstelling in het Hessel Museum of Art & CCS Galleries Bard College, NY, 2011/2012; Landart, solotentoonstelling in het Benaki Museum, Athens, 2012; Untitled (this is a historic opportunity for us), solotentoonstelling in het Van Abbemuseum, Eindhoven, 2010.

__________________________________________________

Tamara Kuselman (Buenos Aires, 1980) behaalde haar MFA aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. Ze had solotentoonstellingen bij onder meer Jeanine Hofland (Amsterdam, 2014) en Sala Muncunill (Terrassa, 2011). Haar preformances zijn onder andere The Schizofrene prop in Guest Projects (Londen, 2015), Don’t let your heat slip away bij CA2M, (Madrid, 2014). Still live with Blackcocks bij De Appel Arts Center (Amsterdam, 2013), The Power of Now, Rita McBride's 'Blind Dates' bij MACBA (Barcelona, 2012). Ze nam deel aan groepstentoonstellingen zoals 'Collective Fictions' bij Nouvelle Vagues in Palais de Tokyo (Parijs 2013), ‘The Suspicious of Suspense’ in Trafó Gallery (Boedapest 2012). In 2014 was ze een resident bij The Banff Centre in Canada. In 2015 ontving Kuselman de Generaciones prijs van Fundación Montemadrid in Spanje.

__________________________________________________

‘Antonis Pittas – hold on’ wordt genereus ondersteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Mondriaan Fonds. Tamara Kuselman’s performance Free Fall wordt genereus ondersteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst.