Tala Madani - The Jinn

10 december 2011 - 5 februari 2012

smba-newsletter-no.-125-.pdf (917 Kb)

Stedelijk Museum Bureau Amsterdam presenteert in de tentoonstelling ‘The Jinn’ een reeks nieuwe schilderijen, tekeningen en animaties van Tala Madani. In Arabische folklore en de islamitische leer worden djinns afgeschilderd als mythologische wezens met magische krachten die een andere wereld bewonen dan wij, maar zich vrijelijk mengen in de onze. Terwijl Madani de mogelijke intriges van deze demonen naspeurt, legt ze tegelijk het obsessieve gedrag van de mens vast op doek of papier. Madani’s observaties zijn onomwonden gekruid met een tomeloze dosis fantasie.

Klik hier voor overzichten van de tentoonstelling.







Madani’s werk kenmerkt zich door een illustratieve penseelvoering ergens tussen de heldere lijn van de striptekening en expressionistisch schilderij. In energieke composities situeert ze figuren in absurde taferelen, die raken aan de irrationele aspecten van menselijk gedrag. Madani’s composities zien er vaak uit als gezien door verborgen (beveiligings)camera’s, waarbij de afgebeelde figuren zich van die camera’s bewust lijken, maar ze negeren. Tegen de achtergrond van intieme, huiselijke of droomachtige omgevingen stellen de onmiskenbaar mannelijke figuren zich vrijelijk en onbekommerd bloot aan de blikken van de kijkers. Ze gaan volledig en schijnbaar geobsedeerd op in hun demonische activiteiten, en kennelijk nodigen ze ook de kijker uit om van deze activiteiten te genieten.

Door het idee van demonische obsessie als uitgangspunt te nemen voor het werk dat in het SMBA is bijeengebracht, heeft Madani een mythologisch element toegevoegd aan haar artistieke idioom. Als kunstenaar wordt ze altijd al gedreven door een fascinatie voor het niet-rationele, maar de expliciete verwijzingen naar islamitische tradities en Arabische folklore verrijken haar werk met een intrigerend perspectief.

Bij de tentoonstelling ‘Tala Madani – The Jinn’ verschijnt SMBA Nieuwsbrief nr. 125 met een essay van Kerstin Winking, curator van de tentoonstelling, die Madani’s belangstelling voor irrationaliteit in verband brengt met politiek en een populaire televisieserie. Daarnaast bevat deze Nieuwsbrief een Project ‘1975’ bijdrage over de uitsluiting uit de mondiale kunstwereld van in Afrika werkende kunstenaars, geschreven door de Ghanese kunstenaar en schrijver Rikki Wemega-Kwawu.


Tala Madani (Iran, 1981) woont en werkt in Amsterdam en New York. Nadat ze in 2006 haar MFA had behaald aan de Yale University School of Art, werd aan haar het Kees Verwey Fellowship toegekend en was ze in 2007 artist in residence in de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Recente tentoonstellingen van het werk van de kunstenaar zijn onder meer ‘He Disappeared into Complete Silence’, De Hallen, Haarlem (2011), ‘Speech Matters’, Biënnale van Venetië (2011), ‘Greater New York’, MoMA PS1 (2010), 4th Tirana International Contemporary Art Biennial (2009), ‘Younger than Jesus’, New Museum, New York (2009), en ‘Dazzle Men’, Pilar Corrias Gallery, Londen (2009).

Rikki Wemega-Kwawu (Ghana, 1959), is kunstenaar en schrijver in Takoradi, Ghana. Hij studeerde aan de Skowhegan School of Painting and Sculpture in Maine in de VS en was buitengewoon hoogleraar beeldende kunst aan New York University-Ghana Campus in Accra, waar hij ‘post-colonial studio practices’ doceerde.

Project ‘1975’ en de tentoonstelling ‘Tala Madani - The Jinn’ zijn mogelijk gemaakt met de steun van Magic of Persia, Prins Bernhard Cultuurfonds, de Mondriaan Stichting en het Amsterdams Fonds voor de Kunst.