Paula Albuquerque - The Webcam as an Emerging Cinematic Medium

15 januari t/m 17 januari 2016

Opening: vrijdag 15 januari, 17:00 - 19:00 uur

SMBA presenteert 'Paula Albuquerque - The Webcam as an Emerging Cinematic Medium'. Deze tentoonstelling is het resultaat van de eerste PhD in Artistic Research, een samenwerking van de Universiteit van Amsterdam en de Gerrit Rietveld Academie. Dit onderzoeksproject combineert theorie met de artistieke praktijk om video-surveillance als een vorm van film te analyseren, en de daarmee samenhangende gevolgen voor het menselijke subject in de stedelijke omgeving.





Paula Albuquerque over haar PhD-project:

"De huidige dissertatie is het resultaat van een kunstproject waarin ik beeldmateriaal afkomstig van webcams gebruik voor het maken van experimentele films en installaties. Ik verken een genetwerkte vorm van filmmaken die leidt tot de verdubbeling van zijn subject door de constante archivering van audiovisuele documentatie van het stedelijk leven.

Als rode draad door de zes hoofdstukken loopt de paradigmatische manier waarop verschillende Latouriaanse actants samen een hedendaagse cinematische mode of existence produceren en in stand houden. Dit zijn de affected personal cams maar ook beveiligingscamera’s in het algemeen, de principes van het panopticisme, het cinematische apparaat, de chronotoop, het digitale archief en de kunstenaar. De cinematische mode of existence van de stad produceert een verdubbeling die verschilt van het origineel door de tussenkomende filmtechnologie, de specifiek temporaliteit van webcams, de condities van het archiveren in combinatie met het bewustzijn van de webcam, en de aanpassing van de mens aan zijn nieuwe rol. Dit maakt het de stad van de toekomst omdat het merendeel van de datafragmenten slapend in de archieven pas geanalyseerd zullen worden in komende jaren.

Gedurende dit onderzoek is het mijn voornaamste doel als kunstenaar geweest om te begrijpen hoe ik gebruik kan maken van een medium dat tegelijkertijd een onderdrukkend middel van controle en én een filmapparaat met esthetisch potentieel is. De implicaties van deze dubbele rol van videobeveiliging, waaraan het genetwerkte karakter van de webcams en de mogelijkheid van eindeloze archivering zijn toegevoegd, voorzien kunstenaars van de mogelijkheid om cinematische objecten te creëren die de toekomstige interpretatie van al de continu geproduceerde beelden zullen beïnvloeden."

---

PhD in Artistic Research
Universiteit van Amsterdam / Gerrit Rietveld Academie

Promotor – Prof dr Patricia Pisters
Co-promotor – dr Jeroen Boomgaard
Artistiek adviseur – Antonis Pittas